Ruuhkaton kuntosali Lahdessa?

Tiedätkö sen tunteen, kun puolet treeniin varaamastasi ajasta kuluu laitteisiin jonottamiseen ja joudut korvaamaan osan liikkeistä vähemmän mieluisilla? Kuntosaliharjoittelun suosion kasvu tällä vuosituhannella on hieno asia kansanterveyden näkökulmasta, mutta kilpailun lisääntyessä tapahtuu muutakin: vaatimustason noustessa kuntokeskusten täytyy toimia entistä laadukkaammissa puitteissa, ja hintakilpailun kiristyessä useimpien toimijoiden liiketoimintamallissa on vain yksi mahdollisuus ansaita enemmän – ja se on asiakasmäärän kasvu.

Konsertissa ihmisten läheisyys voi luoda tiiviin tunnelman, mutta kuntosalilla henkilökohtaisen tilan tarve on suurempi, ja ruuhkat häiritsevät treenaamista.

Lyhyt oppimäärä kuntosalin liiketoimintalogiikasta

Tyypillinen kuntokeskus on kooltaan 700-1200 neliömetriä. Neliövuokra riippuu kaupungista ja sijainnista kaupungin sisällä, mutta moderni kuntosali maksaa vuokraa kymmenen tuhannen euron molemmin puolin tai jopa reippaasti enemmän. Muut toimintaan ja kiinteistöön liittyvät kulut saattavat tuplata vuokrasumman kiinteiden kulujen täydentäjänä. Kyseessä on siis bisnes, jossa asiakasvirrasta riippumattomat kulut muodostavat lähes koko menovirran.

Keskimääräisistä hinnoista on helposti laskettavissa minkälaista asiakasvirtaa oman kuntosalisi tulee ylläpitää, jotta kuukausittaiset kulut saadaan katettua. Jos leivän päälle halutaan muutakin kuin ylähuuli, niin asiakkaita tarvitaan vielä reippaasti enemmän. Jos esimerkiksi 800 neliön kuntosali, jonka kuukausikulut ovat 15 tuhatta euroa, haluaa kattaa kulunsa 30 euron kuukausikorteilla, niin asiakkaita tulee olla joka kuukausi vähintään 500. Mikäli yrittäjä toivoo nostavansa palkkaa, niin asiakkaita tulisi olla reilusti yli 600. Tehtävä ei ole helppo bisneksessä, jossa asiakkaiden vaihtuvuus sekä liiketoiminnan kausivaihtelu ovat kohtalaisen suurta.

Voittaako asiakas aina hintakilpailussa?

Perinteisesti sanotaan, että yritysten kilpailu on asiakkaan etu. Se pitääkin useimmiten paikkansa, sillä kilpailu pakottaa yritykset kehittämään toimintansa laatua ja hinnoittelemaan asiakkaiden edun mukaisesti. On kuitenkin eroa sillä puhutaanko marketista ostettavista kulutustavaroista vai kuntosalitoiminnan kaltaisesta palvelutuotteesta. Jos oman kuntosalitoiminnan liikevaihdon ajurina toimii vain asiakasvolyymi – kuten tapana on – niin bisneksen kasvaessa yksittäisen asiakkaan palvelukokemus heikkenee: samaan tilaan ei mahdu määräänsä enempää harjoittelijoita, vaan volyymin kasvu johtaa ruuhkiin, laitteisiin jonottamiseen ja treeniajan valintaan asiakasvirtojen perusteella omien mieltymysten sijaan.

Mitä halvemmaksi kuukausihinta on painettu, sitä suurempaa asiakasvolyymia yritys tavoittelee. Oikein edullisen kuukausihinnan asettanut yrittäjä toivoo samalla suurta ”nukkuvien asiakkaiden” määrää, eli niitä asiakkaita, jotka maksavat jäsenyydestään kuukaudesta toiseen, mutta käyttävät palvelua vain harvoin tai eivät lainkaan. Edulliset vuosisopimukset ovatkin oiva keino sitouttaa nukkuvia asiakkaita kuntosalin kuukausikulujen maksajiksi. Tuskin ”mahdollisuus käydä kuntosalilla” on useankaan nukkuvan asiakkaan perimmäinen syy roikottaa jäsenyyttä – riittävän edullinen hinta vain siirtää helposti irtisanomispäätöstä kuukaudesta toiseen.

Volyymisalin lempiasiakas?

Myös halpasaleja tarvitaan

Halpasaliketjut ovat kyenneet laskemaan kuntosalin kuukausikortin keskihintaa lähes internetin suoratoistopalveluihin verrattaviin lukemiin. Tämä onnistuu, kun taustalla on ammattimaista sijoitustoimintaa ja pyritään aggressiiviseen laajenemiseen alun miinusmerkkisestä kannattavuudesta huolimatta. Jotkin isot ketjut voivat jopa hyväksyä sen, että jokainen yksittäinen toimipiste ei ole tuottava, vaan brändin tunnettuuden edistämiseksi kannattamatontakin toimipistettä voidaan ajatella markkinointikuluna. Liiketoiminnan näkökulmasta asia ei ole oikein tai väärin, vaan jokainen yritys tekee päätöksensä omista lähtökohdistaan.

Halpasalien ehdottomasti paras anti asiakasnäkökulmasta on se, että kuntosaliharjoittelu mahdollistuu lähes kaikille taloudellisista resursseista riippumatta. Voimaharjoittelu opettaa tavoitteiden asettamista ja saavuttamista, parantaa terveyttä, lisää arjen jaksamista, tuo rutiinia viikko-ohjelmaan sekä vaikuttaa edullisesti mielenterveyteen, joten on ehdottoman tärkeää, että kaikilla halukkailla on mahdollisuus harjoitella kuntosalilla. Myös opiskelijoille ja hyvin harvoin kuntosalilla käyville kaupungin edullisin kuukausijäsenyys saattaa olla järkivalinta.

Hinta ei olekaan tärkein tekijä

Kysyttäessä asiakkailta salivalintaan vaikuttavia tekijöitä kärkeen nousee yleensä sijainti. Kuntosalin ei tarvitse välttämättä sijaita oman kodin vieressä, mutta sen täytyy liittyä kiinteästi omaan liikkumiseen: esimerkiksi autoilevat kaipaavat helppoa ja maksutonta pysäköintimahdollisuutta ja sopivaa sijaintia vaikkapa työmatkan varrella. Asiakaspalvelu ja salin yhteisöllisyys jakavat mielipiteitä, kuten odottaa saattaa – osalle se on erittäin tärkeää ja osa haluaa vain tehdä oman treeninsä rauhassa.

Hyvät parkkipaikat ovat keskeisen sijainnin lisäksi kuntosalille tärkeitä.

Vaikka sijainti olisi asiakkaalle täydellinen, niin sali jää nopeasti taakse, jos se on jatkuvasti epäsiisti tai asiakaspalautteisiin ei reagoida. Laitteiden ja painojen täytyy pysyä järjestyksessä ja hengitysilma tuntua puhtaalta, kun harjoitellaan ja hengästytään. Kesällä jäähdytys on enemmän sääntö kuin poikkeus, sillä naapurista se löytyy joka tapauksessa. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin juuri asiakaspalvelun ja siisteyden puutteisiin kaatuu iso osa asiakassuhteista. Isoja ketjuja rasittaa salihenkilökunnan vähäiset oikeudet toteuttaa hyödyllisiä muutoksia ruohonjuuritasolla, ja päätösten saamisessa voi asiakkaan näkökulmasta kestää ikuisuus.

Jokainen kuntosali henkii omanlaistansa tunnelmaa, jonka laadusta asiakas ei voi olla vastuussa, mutta johon jokainen salillakävijä voi kuitenkin vaikuttaa. Kyse onkin siitä, haluaako asiakas edistää yhteistä kokemusta, vai tuntuuko sali ainoastaan kulutushyödykkeeltä. Yrityksen tehtävä on luoda puitteet kokemukselle, josta asiakas ei halua helpolla luopua.

Mitä OP Center tarjoaa asiakkaalle?

Lahdessa on useita kuntosaleja, joissa kuukausikortin voi lunastaa itselleen alle 30 eurolla. Asiakasvolyymiin perustuva liiketoimintamalli ei siis vaikuta kannattavalta idealta, ellei takana ole sijoitusyhtiötä tai yrittäjän pohjaton lompakko. Mitä jos volyymin sijasta kuntosali pyrkisikin houkuttelemaan rajallisen määrän asiakkaita, ja luomaan näille olemassa oleville asiakkaille parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen? Näin me ajattelemme OP Centerillä, ja sanomme tavoitteemme myös rehellisesti ääneen:

  • 400 aktiivista asiakasta
  • joista 150 valmennusasiakasta
  • tavoitteen täyttyessä jäsenyyksiä ei myydä enempää
  • asiakasta autetaan kaikissa harjoittelun vaiheissa (aloittaminen, sitoutuminen, pitkälle kehittyminen)
  • laadukkaat olosuhteet, yhteisöllisyys ja asiakaskokemukseen panostaminen ovat kivijalkamme

Voit siis aidosti tukea paikallisia yrittäjiä tinkimättä tippaakaan laadusta 🙂 Tervetuloa meille palveltavaksi!

Saliyrittäjien lisäksi meillä palvelee kuusi paikallista valmennusyrittäjää 🙂

Mikäli olet kiinnostunut kuntosali- tai valmennuspalveluistamme, niin voit olla yhteydessä esimerkiksi alla olevan lomakkeen välityksellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *