OP Center Lahti – Enemmän kuin kuntosali

Taas uusi kuntosali Lahteen? Kyllä ja ei. Olemme kuitenkin enemmän kuin pelkkä kuntosali Lahdessa – olemme valmennuskeskus. Hyvä valmennus on harjoittelun kulmakivi, ja siinä me olemme ammattilaisia. Kaikki eivät tietenkään tarvitse valmennusta – eivät ainakaan kaiken aikaa – mutta kaikki valmennuksesta hyötyvät. Katsotaanpa harjoittelua hieman tarkemmin.

Harjoittelun tavoitteet voi karkeasti jakaa neljään osa-alueeseen:

  1. Fyysisen suorituskyvyn kehittäminen
  2. Ulkoisten muutosten aikaansaaminen
  3. Terveyden parantaminen tai ylläpito
  4. Harrastuksessa kehittyminen ja viihtyminen

Nopeasti huomaamme, että kaikki edellä mainitut osa-alueet linkittyvät toisiinsa, mutta niiden saavuttaminen edellyttää tietotaitoa harjoittelun teknisestä puolesta, ihmisen fysiologiasta, ihmisen kohtaamisesta ja valmennustieteestä. Hmm.. melkoinen kattaus! Valmentajan tehtävä onkin rakentaa asiakkaan harjoittelu niin, että päätavoitetta tukevat myös kaikki muut mainitut osa-alueet.

Tiskiltä jaettavien ohjelmien aika on ohi

Tehdään ensin yksi asia selväksi: harjoitusohjelman tekeminen ei ole valmentamista! Kuntosaliasiakkaita on huijattu vuosikaudet ajatuksella siitä, että sopivan ohjelman tekeminen ja sen päivittäminen kerran parissa kuukaudessa johtaa tuloksiin. Ei pidä paikkaansa!

Meillä palvelevat vain aktiivisesti kouluttautuvat alan ammattilaiset.

Valmennus on prosessi, jossa tarkoitus on pysyä askeleen edellä elimistön sopeutumismekanismeja – ei liian kaukana, ei liian lähellä. Mutta ihminen ei olekaan kovin yksinkertainen otus, sillä elimistön monimutkaisiin järjestelmiin vaikuttavat harjoittelun annostelun lisäksi kaikki muut tekijät, kuten nukkuminen, syöminen, työnteko, parisuhde, lapset, naapurisopu ja kaikki omat ajatukset.

Niinpä kehitykseen johtava valmennus rakentuukin seuraavien periaatteiden varaan:

  • Harjoittelija oppii säätelemään yksittäistä harjoitusta vallitsevien olosuhteiden ja omien tuntemustensa mukaisesti.
  • Valmentaja reagoi harjoittelusta esiin nousevaan informaatioon ja säätää harjoittelua tarpeen mukaan – usein jopa viikoittain!
  • Valmentaja hallitsee kokonaiskuvan, ja varmistaa, että harjoittelu on nousujohteista pitkällä aikavälillä, vaikka se olisi lyhyellä aikavälillä aaltoilevaa tai jopa laskusuuntaista.

Tämä prosessi on valmennuksessa ensisijaista. Ei käytettävät tekniikat, ei valitut sarja- ja toistopituudet eikä ainakaan lisäravinteet, joita valmennuksen yhteydessä on turha mainita edes marginaalissa.

Niinpä oikeaa valmennusta ei voi tehdä tapaamalla asiakasta kahden kuukauden välein. Oikeaa valmennusta tehdään jatkuvassa vuorovaikutuksessa harjoittelijan kanssa. Vuorovaikutus voi tietenkin tapahtua myös etänä, tai valmennussovelluksessa, mutta ilman informaation välitystä valmennusprosessi ei etene.

Liikunnan ja harjoittelun ero on tavoitteellisuudessa

Kuntosalilla käyminen ei tietenkään edellytä valmennusprosessiin osallistumista. Voimaharjoittelusta – lihaskuntoilusta – on terveyden kannalta suurta hyötyä, vaikka harjoittelu ei voiman tai lihasmassan näkökulmasta olisi tavoitteellista. Terveyshyötyjä nimittäin saadaan silloin, kun lihas työskentelee riittävän intensiivisesti (eli riittävän suurta vastusta vastaan), mikä on kuntosaliympäristössä helppo toteuttaa.

Mikäli kuntosalilla käymisen painopiste on liikunnan tuottamissa terveyshyödyissä, eikä tavoitteellinen harjoittelu ole oma juttu, niin silloin esimerkiksi yksittäinen valmennuskerta personal trainerin kanssa ja/tai satunnaisesti päivitetty ohjelma saattaa olla oiva valinta. Onhan nimittäin järkevää varmistaa harjoittelun turvallisuus ja valita itselle sopivat laitteet ja liiketekniikat, jotta salilla käyminen ei katkea esimerkiksi rasitusoireisiin. Samalla odotukset harjoittelun tuloksellisuuden suhteen tulee asettaa raameihin siihen käytettävän valmennuksellisen panoksen kanssa.

PT-valmennusten laadussa on eroja

Äkkiä ajatellen personal trainer -toiminta on simppeliä asiakaspalvelua, jossa kynäillään paperille muutamia kevätjuhlaliikkeitä, joita asiakas toistaa kunnes kyllästyy. Sen jälkeen motivoitunut asiakas pyytää pt:ltä uuden paperin – tai lopettaa harjoittelun. Jos asiakkaalle on saatu myytyä oikein runsas paketti, niin valmentaja saattaa seistä asiakkaan vieressä joka viikko varmistamassa, että liike tehdään hänen mielestään oikein. Ei ihme, jos asiakas pitää palvelua melko kalliina!

Tekninen ohjaus on 10% valmennuksesta, mutta saa usein suhteettoman ison roolin kuntosaliympäristössä valmennettaessa.

Onneksi kaikki personal trainer -valmennustoiminta ei ole tämän karikatyyrisen kuvailun tasolla; Suomessa on erittäin hyviä valmentajia, jotka tekevät laadukasta työtä asiakkaiden kanssa kuntosaleilla ympäri maan, myös Lahdessa! Hyviä valmentajia yhdistävät ainakin seuraavat asiat:

  • He haluavat ymmärtää sitä, mikä on johtanut asiakkaan nykyhetken tilanteeseen, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen, jotta samaan miinaan ei tarvitse astua uudelleen.
  • He sparraavat asiakasta tavoitteenasettelussa ja kertovat asiantuntijuuteensa perustuen realistisen aikataulun, mutta nostavat esille myös tyypilliset haasteet prosessin aikana.
  • He ovat kiinnostuneita asiakkaasta myös tapaamisten välillä, tai ovat rakentaneet systeemin, jonka kautta saavat informaatiota ja voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
  • Heille oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen on asiakaslupauksen lunastamista ja he käyttävät siihen runsaasti aikaa.

Ei siis kannata ajautua harhakuvitelmaan, jossa kaikki pt- ja valmennuspalvelut ovat samalla viivalla. Ammattitaidon lisäksi myös ihmissuhteen toimivuus on tärkeä elementti pitkäaikaisessa yhteistyössä.

Mikä sitten erottaa meidät muista alan toimijoista?

OP Center Lahden asiakaslupaus

Asiakaslupauksemme on tuottaa Sinulle lisäarvoa. Kuulostaa simppeliltä, mutta on helpommin sanottu kuin tehty. Voit Lahdessa astella mihin tahansa kuntosaliin, ja siellä on hyvin todennäköisesti erinomaiset puitteet harrastaa lihaskuntoilua – osassa jopa tavoitteellista voimaharjoittelua. Halvimmillaan salikortin saa alle kahdella kympillä kuussa. Me emme koskaan tule kilpailemaan niiden kuntosalien kanssa.

Salikortti on sana, jota meidän asiakkaamme eivät ensisijaisesti etsi, emmekä me sitä tarjoa. OP Centerin jäseneksi saa tietenkin liittyä hyvän sijainnin, aukioloaikojen, parkkihallin tai minkä tahansa elämää helpottavan syyn vuoksi, vaikka etsisikin vain salikorttia. Mutta palvelualalla, liikunta-alan ammattilaisina ja omasta toiminnastamme ylpeinä yrittäjinä meidän pitää pystyä parempaan.

Kuntosali ja valmennuskeskus OP Center Lahti.
Myös OP Centerin tiloihin pääsee salikortilla. Sisällä on kuitenkin jotain enemmän.

Teemme sen suhtautumalla jokaiseen asiakkaaseen, kuten toimintamme olisi riippuvainen heidän asiakkuudestaan. Sillä se on. Tuotamme asiakkaallemme lisäarvoa jo ennen kuin yksikään euro on vaihtanut omistajaa. Tuotamme lisäarvoa yhteisen matkamme aikana ja tuotamme sitä mielellämme vielä pitkään senkin jälkeen, kun asiakas on sopimuksensa päättänyt. Sillä meille voimaharjoittelu ja valmennus sekä kaikki siihen liittyvä on sydämen asia.

OP Center Lahti on yhteisö, jossa ihmistä arvostetaan juuri sellaisena kun hän on. Harjoitustausta, kehonkoostumus, sukupuoli, ammatti – ne eivät ole asioita, jotka yhteisössämme merkitsevät. Merkityksellistä on vain tämä hetki, ja ne tavoitteet, joita harjoittelija on asettanut itselleen. Tavoitteisiin pääsyssä kannustetaan, autetaan, valmennetaan. Asiakkaan ja yhteisön toiveiden mukaan. Meillä kukaan ei harjoittele yksin, vaikka omassa rauhassa saa toki treenata.

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan!

-Aki Laitinen, yrittäjä/päävalmentaja, Optimal Performance Center Lahti-

Ps. Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää, niin pistä viesti alta, vastaamme pian.

6 COMMENT

comments user
JUHA ROUHIAINEN

Voisi tulla katsomaan salia, itse käyn hyvällä salilla. T Juha Rouhiainen

    comments user
    opcenterlahti

    Moikka Juha! Lämpimästi tervetuloa tutustumaan, kun avataan ovet 🙂 -Aki

comments user
Petri

Onko tuleva sali kauppakeskus Valon alakerrassa? Täytyy tulla tutustumaan. Petri

    comments user
    opcenterlahti

    Moro Petri! Kyllä vain, Valon pohjakerroksesta löydät meidät 🙂 Lämpimästi tervetuloa. -Aki

comments user
Kaarina

Hienoa, että tilaan tulee uusi sali!
Lopettavan Lumo-salin monivuotisena asiakkaana tiedustaisin:
– onko kaikki laitteisto ym. uutta, vai tuleeko käyttöön myös Lumolta tuttua välineistöä?
– onko mahdollisuutta pyytää siirtämään Lumon rekisterissä olevia mittauksia, testituloksia ja muuta tietoa OP:n valmentajan käyttöön?
– onko OP:lle mahdollisesti tulossa myös taustamusiikitonta tilaa? (tiedän, että ei ole kaikille tärkeä juttu, mutta itseäni jatkuva radion lähetysvirta rassaa…)

    comments user
    opcenterlahti

    Moikka Kaarina! Kiitos viestistäsi. Toivotan lämpimästi kaikki salin erinomaiseen sijaintiin tottuneet asiakkaat käymään myös meidän salillamme 🙂 Uudistamme tilojen ilmettä ja tuomme sisään uuden laitekannan, jonka käyttöön annan mielelläni opastusta. Moni väline on varmasti tuttu toiminnaltaan. Kysymyksesi musiikittomasta tilasta on mielenkiintoinen, ja sitä pitää pohtia. Iltaisin se ei varmaan ole mahdollista, mutta muina aikoina kyllä järjestettävissä. Mitä tulee mittaustuloksiin ja muihin tietoihisi, niin henkilötietolain nojalla sinulla on täysi oikeus pyytää kaikki sinua koskevat tiedot Lumolta, ja voit sitten halutessasi antaa ne uuden valmentajan nähtäväksi. Toivottavasti näemme pian salilla 🙂 -Aki

Vastaa käyttäjälle Petri Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *